„Be water, my friend!”

„Be water, my friend!”

27.06.2017

Există o cale de a prelua controlul general, de a rămâne relaxat şi de a realiza lucruri semnificative, cu un efort minim, de-a lungul întregului spectru al vieţii personale și profesionale. Puteţi experimenta ceea ce luptătorii de arte marţiale numesc o „minte asemenea apei” în interiorul lumii complexe în care sunteți angrenat. De fapt, probabil că v-ați aflat deja din când în când în această stare.

 

Este o stare de a munci, de a face şi de a fi, în care mintea este limpede şi se întâmplă lucruri constructive. Este o stare accesibilă oricui şi din ce în ce mai necesară pentru a face faţă în mod eficient complexităţii vieţii în acest secol. Va fi tot mai mult o condiţie necesară pentru oricare dintre noi, cei care vrem să menţinem echilibrul, un randament constant pozitiv în munca noastră şi o concepţie constant pozitivă în viaţa noastră.

 

În karate, există o imagine care este utilizată pentru a defini starea de pregătire desăvârșită: „mintea asemenea apei”. Imagineați-vă că aruncați o pietricică într-un iaz nemişcat. Cum răspunde apa? Răspunsul este total adecvat forţei şi masei stimulului; după aceea, revine la calm. Nu reacţionează nici excesiv, nici insuficient.

 

Capacitatea dumneavoastră de a genera putere este direct proporţională cu capacitatea de a vă relaxa.

 

Apa este ceea ce este şi face ceea ce face. Poate copleşi, dar nu este copleşită. Poate fi nemişcată, dar nu este nerăbdătoare. Poate fi forţată să-şi schimbe cursul, dar nu este învinsă.

 

În cazul unei lovituri de karate, puterea vine din viteză, nu din muşchi; vine dintr-un pocnet concentrat la capătul biciului. Acesta este motivul pentru care persoane minione pot învăţa să spargă cu mâinile plăci de lemn sau cărămizi: nu este nevoie de bătături sau de forţă brută; doar de capacitatea de a genera o presiune concentrată, cu viteză. Dar un muşchi încordat este un muşchi lent. Aşa că antrenamentul la nivel înalt în artele marţiale învaţă şi pretinde, totodată, echilibru şi relaxare. Cheia stă în a limpezi mintea pentru a fi deschisă şi receptivă în mod adecvat.

 

Orice vă face să reacţionați exagerat sau insuficient vă poate controla, şi adeseori o şi face. Faptul că răspundeți inadecvat la e-mail, gândurile dumneavoastră referitoare la ce trebuie să faceți, la copiii sau la şef vor duce la rezultate mai puţin eficiente decât v-ați dori. Majoritatea oamenilor acordă lucrurilor fie mai multă, fie mai puţină atenţie decât merită, pur şi simplu pentru că nu operează cu o minte asemenea apei.

 

Gândiți-vă cum a fost ultima oară când v-ați simţit foarte productiv. Ați avut probabil sentimentul că deţineți controlul, nu erați stresat, erați extrem de concentrat  pe ceea ce făceați, timpul avea tendinţa să dispară şi simţeați că faceți progrese sesizabile spre un rezultat semnificativ.

Şi dacă vă îndepărtați foarte mult de starea aceea — şi începeți să simţiți că nu mai deţineți controlul, că sunteți stresat, lipsit de concentrare, plictisit şi blocat —, aveți capacitatea să reveniți la ea?

 

Acesta este locul în care metodologia GTD va avea cel mai mare impact asupra vieţii dumneavoastră, arătându-vă cum să reveniți la o minte asemenea apei, pentru ca toate resursele şi facultăţile dumneavoastră să funcţioneze la un nivel maxim.

 

Pentru mulţi, absenţa unui punct de referinţă, atunci când alunecă în afara stării productive, poate constitui o dificultate. Majoritatea oamenilor au trăit o experiență cvasi-stresantă cu atâta consecvență, pentru atât de mult timp, încât nu ştiu că lucrurile ar putea fi destul de diferite — că există un alt loc, mult mai pozitiv, din care să se implice în lumea lor.

 

Metoda GTD. Arta productivității fără stres” de David Allen vă va inspira să ridicați ştacheta referitoare la cât de multă presiune vă veți îngădui dumneavoastră înșivă să tolerați, ştiind că dispuneți de tehnicile necesare pentru a o reduce.

Leave a Comment