4 mituri care vă vor încetini organizația

4 mituri care vă vor încetini organizația

28.07.2017

În volumul „The High-Speed Company: Creating Urgency and Growth in a Nanosecond Culture”, ediție în limba română în curs de apariție la ACT și Politon, Jason Jennings și Laurence Haughton explorează motivele care determină succesul companiilor cu creștere rapidă.

 

În interviurile realizate cu 11.000 de lideri de organizații în peste 12 ani, atunci când am întrebat „Ce vă ține treaz noaptea?” am primit un răspuns unanim: „Lipsa vitezei necesare pentru a face lucrurile mult mai rapid”.

Din nefericire, 48% din șefii de companii observă faptul că au nevoie de mai mult timp pentru a lua decizii și încă 31% notează că nu sunt mai rapizi în prezent decât erau acum 10 ani. Rezultă un total de 4 din 5 firme care rămân în urmă.

 

Ceea ce încetinește companiile nu sunt fenomenele imprevizibile ale economiei, incertitudinea politică sau voia Domnului. Limitatoarele de viteză sunt, în 83% din cazuri, problemele interne care ar putea fi controlate. Organizațiile care se mișcă în viteză știu cum să rezolve cu succes aceste situații. Ele sunt mai rapide, mai agile și în interior încurajează o cultură a urgenței – fără să se îngrijoreze de miturile de mai jos.

 

1.Companiile cu dezvoltare rapidă își „uimesc și încântă” clienții

 

Nu puteți avea o creștere rapidă dacă rămâneți fără clienți. Dar nu aveți nevoie să îi „uimiți și încântați” pe aceștia pentru a-i putea păstra.

„Nu căutăm servicii de top pentru a rămâne loiali” – este răspunsul pe care 75.000 de clienți l-au dat în cadrul unei cercetări realizate de Corporate Executive Board. „Vrem doar să nu ne pierdem bagajele, să nu avem probleme suplimentare și să nu primim mai puțin decât ni s-a promis”.

Cu alte cuvinte, doar aveți grijă să nu fiți la limita de jos. Cu toate acestea, firmele nu oferă nici măcar minimul admisibil clienților, iar cei mai mulți CEO sunt uituci.

 

Companiile cu creștere rapidă înțeleg cea mai importantă lege a dezamăgirii: „până când vă dați seama că v-ați dezamăgit clienții… a trecut mult timp în care i-ați dezamăgit”. Gândiți-vă la Sears, Sony, Blackberry, Radio Shack și Blockbuster, de exemplu. Și-au dezamăgit clienții o perioadă lungă de timp înainte ca veniturile să le scadă vertiginos.

Gândiți-vă care sunt cele 4 sau 5 așteptări pe care clienții le au pentru categoria dumneavoastră de business. Mai întâi verificați dacă le-ați îndeplinit în mod impecabil pe fiecare dintre ele (dar nu cu un chestionar inutil de tipul „sunteți satisfăcut?” ci cu întrebări specifice de tipul „Am făcut A, B și C?”) Și dacă descoperiți că ați dat-o în bară ar fi bine să aveți la îndemână o metodă sigură pentru a spune „Îmi pare rău” și să demonstrați că nu se va mai întâmpla.

 

2. Fiecare minut de planificare este un câștig

 

Ne folosim de bunul simț comun în companii (nu conduceți mânați de impulsuri și emoții) pentru a depăși nivelul la care suntem. Cum reușim să exagerăm? Companiile mari cheltuiesc 200.000 de ore de planificare și organizare a bugetului pentru fiecare miliard câștigat.

Pe scurt companii precum Kmart, General Motors, Lehman Brothers, Motorola sau alții investesc zeci de miliarde planificâdu-și căile către succes.

  • Planurile concrete vă pot salva timpul și banii. Dar așa cum spunea Președintele IKEA pentru America de Nord, „Planificarea exagerată înseamnă moarte sigură.”
  • Prea multă organizare poate fi o pierdere de vreme. 80% din timpul petrecut într-o ședință de lucru în zilele noastre este folosit pentru a discuta doar 20% din ceea ce este cu adevărat important.
  • Planificarea exagerată îi poate determina pe directorii executivi să devină rigizi și să își piardă flexibilitatea, pentru că vor urma cu ochelari de cal „planul de 500 de pagini transmis de la centru”.

 

Toate acestea vor contribui de asemenea la paralizia analizei, când teama uriașă de a greși va ucide orice inițiativă personală.

În loc de planificarea exagerată, companiile care se dezvoltă cu adevărat în mod rapid au o listă scurtă de ceea ce pot sau nu pot să facă în organizație. Aceste principii de ghidare funcționează asemenea unor limite – cresc etica angajaților, acționează strategic și îi motivează pe toți să se adapteze, să improvizeze și să depășească rapid obstacolele. Toți le cunosc și permit acțiunea, atât timp cât se derulează în acord cu ele.

 

3.Consecințele îi fac pe oameni responsabili

 

Atunci când un inginer din Roma antică termina de construit un pod, prin lege, trebuia să doarmă sub el. Câteva secole mai târziu, Anglia a mai adăugat un articol acestei legi prin care și familia inginerului trebuia să doarmă o noapte împreună cu el sub acel pod.

Consecințele nemiloase făceau oamenii mult mai responsabili în trecut – dacă rezultatele muncii erau proaste era normal ca să suferi împreună cu familia. E o tradiție pe care ar putea-o folosi cu succes mulți dintre managerii de astăzi pentru a-i putea face pe angajați mult mai responsabili.

 

CEO Bob Engel are o idee mai bună. Cu ajutorul leadershipului Engel, la CoBank – o companie cu creștere rapidă, foarte profitabilă, incredibil de productivă, se utilizează angajarea și claritatea ca un catalizator pentru responsabilizarea totală.

„Echipa noastră de lideri se așează în jurul mesei împreună cu cei care se așteaptă să îi urmeze și le explică importanța obiectivelor, încredințându-i că sunt răspunzători de atingerea lor. Apoi, le spun ceea ce cred, direcția de urmat și discută nevoile fiecăruia în funcție de obiectivul final”.

„Trebuie să fiți acolo”, spune Engel, „și să fiți pe aceeași pagină”.

 

4. Nimic nu este mai de succes decât succesul

  • În 1988, una din 4 beri vândute în America era Budweiser. Acum este una din 12.
  • Între 1990 și 1999 vânzările Gap au crescut cu 2 cifre în fiecare an. Din 2004 vânzările au stagnat.

7 ani după ce Howard Schultz a părăsit birourile Starbucks și-a criticat succesorii: „Am luat o serie de decizii care au determinat stagnarea experienței Starbucks”. Aceste decizii, a concluzionat el, „au lăsat-o fără suflet”.

În toate aceste cazuri, și pentru toate celelalte înaripate care au căzut la pământ în ultimile 4 decenii, succesul a fost o sabie cu două tăișuri.

 

Nimic nu dă mai mult senzația victoriei decât câștigurile mari și lăsarea competiției la pământ. Dar succesul îi face de asemenea pe factorii de decizie să nu își mai asume riscuri, iar pe cei de la conducere îi determină să ascundă sub preș greșelile.

 

Companiile care se dezvoltă rapid țin la suflet înțelepciunea fără vârstă a lui Franklin, Grove și Solo.

„Îndoiește-te cel mai mult atunci când crezi că nu faci greșeli”, a scris Franklin.

„Doar cei care sunt paranoici supraviețuiesc”, a scris Andy Grove la Intel

„Un copil minunat… nu te supăra”, ne-a avertizat Han Solo.

 

Articol scris de Jason Jennings – autorul volumului Reinventatorii și Laurence Haughton. Textul a fost prelucrat și tradus de pe site-ul inc.com

Leave a Comment