Dansul cofondatorilor

Dansul cofondatorilor

18.09.2017

Pornirea și conducerea unei companii poate o activitate solitară. Este greu să creezi o viziune pe care alții nu o împărtășesc (încă); este greu să creezi o companie cu bani puțini. Toate companiile trec prin suișuri și coborâșuri și la fel ca orice altceva în viață – bun sau greu – este mai plăcut să împărtășești asta cu cineva.

 

Împreună cu un cofondator faci față mai bine multiplelor provocări de a dezvolta un startup: nopțile lungi și solitare în care lucrezi în fața unui laptop sunt mult mai plăcute alături de altcineva; este mai ușor să înghiți vestea deprimantă că unui alt investitor îi place ideea ta, dar nu este chiar oportunitatea potrivită; și, de asemenea, este mai îmbucurător să împărtășești succesul de a fi ajuns la un milion de descărcări ale aplicației tale cu cineva care a lucrat la fel de mult și la fel de îndârjit pentru a-l obține.

 

Deși este preferabil să ai un cofondator, nu ai neapărat nevoie de unul, iar faptul că nu ai un cofondator nu trebuie să fie un pretext ca să nu începi afacerea pe care ți-ai dorit-o dintotdeauna.

 

Trei lucruri care alcătuiesc un bun cofondator

 

Găsirea unui cofondator se aseamănă mult cu întâlnirile amoroase. Și, dacă te gândești serios să faci din startup-ul tău unul de succes, ar trebui să realizezi că va fi un angajament cu o durată medie de 4-8 ani. Asta înseamnă cam la fel de mult ca majoritatea căsătoriilor, durata medie fiind de aproximativ opt ani. Așa că asta nu este ceva ce poate tratat cu superficialitate.

 

Prin urmare, ce ar trebui să cauți la un cofondator?

 

CHIMIE. Mai presus de orice, trebuie să vă înțelegeți bine. Într-o lume ideală, cofondatorul tău ar cineva cu care ai mai lucrat. Știi cum acționează, personalitățile voastre fac casă bună, puteți face schimb de idei, și fiecare îi oferă celuilalt energie. Trebuie să vă placă să petreceți timp împreună – din moment ce veți petrece al naibii de mult timp împreună. Și, mai presus de orice, trebuie să aveți încredere unul în celălalt. Nu veți reuși dacă veți simți că trebuie să vă verificați unul pe celălalt până în cele mai mici detalii sau dacă simțiți că sunteți motivați de lucruri diferite.

 

ABILITĂȚI COMPLEMENTARE. Extremele se atrag, iar în lumea startup-urilor nimic nu este mai adevărat. Când începi o companie, fă-ți o favoare și asigură-te că cei pe care i-ai ales să-ți fie alături în calitate de cofondatori nu au abilități care se suprapun – nu ai nevoie de trei diplome de master în administrarea afacerilor (sau MBA) pentru a începe o companie (de fapt, aceasta este probabil o rețetă pentru dezastru și suicid folosind PowerPoint-ul). În primele zile ai nevoie de cineva care să aibă grijă de partea care ține de produs și de afaceri și de cineva care să creeze software-ul.

 

Dacă ești bun pe partea de afaceri, va trebui să faci eforturi pentru a dezvolta un produs pe care utilizatorii chiar vor să îl utilizeze, iar apoi să atragi un foarte bun dezvoltator de software care să lucreze cu tine. Dacă ești un dezvoltator foarte bun, asigură-te că găsești pe cineva care este dedicat elaborării unui model de afaceri grozav și unui produs grozav.

 

Aptitudinile-cheie de echipă pe care le cauți sunt abilitatea de a descoperi, proiecta și rafina un concept de produs (și model de afaceri) grozav și abilitatea de a transpune acea viziune în software real. Dacă ai avut grijă de aceste aspecte de bază, ai depășit una dintre cele mai dificile părți de început.

 

PASIUNE. Antreprenoriatul este o vocație. Dacă ai fost vreodată înțepenit într-un loc de muncă, gândindu-te că ai putea face treaba șefului tău mai bine, sau ți-ai spus „Ce dracu’ gândește directorul executiv? Nu aș face niciodată asta în locul lui”, atunci ar trebui să te pui pe tine însuți la încercare și să începi o afacere. Nu contează dacă cel pe care l-ai ales să-ți fie alături în calitate de cofondator are experiență profesională în afaceri sau marketing, în inginerie sau software, dar contează să aveți amândoi același nivel de pasiune. Asigură-te că acesta își dorește la fel de mult să rezolve o problemă mare, să schimbe status-quo-ul. Fără pasiune, fără o motivație foarte mare, nu veți depăși niciodată nenumăratele provocări ce vor apărea pe drum.

 

Unii fondatori sunt mai egali decât alții

 

Înainte să începi să cauți un cofondator, trebuie să te gândești cu atenție la cât din controlul afacerii tale ești dispus să renunți pentru a aduce la bord un partener.

 

În unele momente, startup-ul tău poate părea asemănător cu Ferma animalelor a lui George Orwell. Dacă te afli de partea mai experimentată a ecuației, atunci ține minte că nu trebuie să mergi pe varianta 50-50 într-o afacere. Dacă vii cu o idee bine dezvoltată, cu bani sau ai pus bazele unei aplicații care deja are impact, profită de poziția ta.

 

Titlul de „cofondator” în sine este un atu puternic – și te poate ajuta să negociezi cu potențiali candidați. Cândva, va renta să păstrezi acțiuni acolo unde poți și când poți. Antreprenorii în serie știu că, pe măsură ce dezvolți o companie, în mod inevitabil vei avea nevoie să strângi bani care să te ajute să te dezvolți. Și, în schimbul banilor și a investiției, va trebui să renunți la acțiuni și la control. Prin urmare, renunță doar acel minim de acțiuni necesar – și nimic mai mult.

 

Dacă acest pas deja l-ai făcut, dar ai nevoie de idei pentru dezvoltatarea ulterioară a afacerii tale în domeniul aplicațiilor, în volumul „Cum să creezi o aplicație de un milliard de dolari” de George Berkowski vei găsi multe informații interesante.

Leave a Comment