Acest site folosește module cookie.

Unele dintre aceste module cookie sunt esențiale, în timp ce altele ne ajută să ne îmbunătățim experiența prin furnizarea de informații despre modul în care site-ul este utilizat.

Pentru informații mai detaliate despre cookie-urile pe care le folosim, vă rugăm să consultați Politica de confidentialitate

Acceptați setările curente

Ce se întâmplă când nimic nu se întâmplă în afacerea ta?

Admin otilia 12.11.2020 0 Comentarii

Zilele de muncă par toate la fel. La prima vedere ai zice că ai găsit un echilibru și că toată lumea știe să-și facă treaba fără probleme. Până când realizezi că nimeni nu mai muncește de plăcere, sunt mai mulți care își caută alte joburi, nu prea mai comunică cu tine, pare că toată lumea se descurcă, doar pare, fiindcă în realitate sunt probleme pe care nimeni nu le mai semnalează. 


Astfel că, nimic nu se întâmplă în afacerea ta pentru că acțiunile tuturor sunt la fel. Aproape toate zilele de muncă sunt trase la indigo. 

 

Angajații așteaptă noi ordine și direcții de la șefi, le execută și le critică, apoi încep să își dorească altceva mai bun. Profesorul dictează, toată lumea scrie, până când elevii încep să chiulească subit de la orele lui. 

 

Angajații nu caută neapărat mai mulți bani sau să fie solicitați mai puțin la locul de muncă, ci vor un model de leadership total schimbat. Vor ceva care să îi entuziasmeze, să îi țină conectați și atenți. 

 

Modelul tradițional lider-subordonat nu le poate dezvolta, în primul rând, curiozitatea și mai apoi motivația de a face lucruri. 

 

Despre acest model vorbește comandorul navei Santa Fe și expertul în leadership David Marquet în cartea sa „Redresează nava". 

 

Soluția pe care el o propune în toate relațiile pe care le întreprindem, nu doar în afaceri, este adoptarea unui model diferit, o ierarhie diferită. Modelul lider-lider. 

 

Modelul lider-lider este acel tip de relaționare care inspiră, făcându-l pe celălalt să-și dorească mai mult de la sine și să devină mai bun. 

 

Acum, te invit să te gândești la un om care crezi că a avut un impact pozitiv în viața ta. 

Îți aduci aminte cum te-a făcut să te simți? Cum ai reușit să aplici învățăturile sale? Cum ai evoluat datorită acelui om? Poate fi vorba de un părinte, un profesor, un șef un coleg de muncă, un prieten și așa mai departe. Când întâlnești un om care te ajută să devii o variantă mai bună a ta, cu siguranță că nu vei uita impactul pe care l-a avut și vei dori la rândul tău să îi inspiri și pe alții. 

 

Avem în față mărturia unui angajat tânăr la o firmă din România, care nu voia să-și schimbe jobul, ci doar să fie apreciat și înțeles la locul de muncă. În momentul în care a anunțat că vrea să plece, s-a trezit în această situație:

 

„Mă așteptam când plec să mă oprească cineva…. Mă așteptam să spună măcar că apreciază ceea ce am făcut până acum. Au presupus că e vorba de bani, dar nu era pentru că eu am plecat la un post unde voi primi mai puțini bani decât aici. 

 

Am așteptat să fiu înțeles, să fiu ascultat, să pot veni și eu cu o idee, să nu îmi fie frică de greșelile de la început, pentru că eram complet nou în domeniu și aveam nevoie de îndrumare. Nu m-au instruit și cu toate acestea tot am avut ambiția să învăț cumva din mers. Cât am reușit. Chiar și așa, nu a fost de ajuns. Eram din ce în ce mai încărcat cu sarcini pentru care eram certat mereu dacă ceva greșeam. Despre comunicare și înțelegere e vorba, nu despre bani."

 

Ei bine, acest lucru nu va mai fi o problemă dacă adopți modelul lider-lider. Atât în viața de zi cu zi, cât, mai ales, în afacerea ta. 

 

Ce presupune modelul lider-lider?

Comandorul David Marquet a decis să respingă acest model lider-subordonat și să implementeze propria sa abordare „lider-lider” în rândul echipajului de pe submarinul său. 

 

„Când am preluat comanda pe Santa Fe, echipajul său stătea cel mai slab din toată flota – din punct de vedere tehnic, operațional și emoțional. Într-un an, situația a fost complet redresată. Am trecut de la a fi cei mai slabi la a fi cei mai buni în majoritatea măsurătorilor de performanță, inclusiv la cea pe care eu o apreciam cel mai mult – abilitatea de a ne păstra marinarii și ofițerii. Pașii indicau o evoluție. Rezultatul era revoluționar. Am trecut la modelul lider-lider.” L. David Marquet.

 

În loc să delege responsabilități, căpitanul Marquet a ajutat echipajul să-și dezvolte propriile obiective și angajamente. 

 

De-a lungul cărții, Marquet împărtășește mecanismele pe care le-a dezvoltat pentru a obține succesul cu modelul lider-lider. 

 

Unul dintre cele mai puternice mecanisme este schimbarea modului în care pui întrebările. 

 

În loc să folosești un limbaj pasiv, cum ar fi „Crezi că ar trebui să ...”, sau „Ai putea să ...”, căpitanul Marquet și-a învățat echipajul să folosească fraze active, precum „Am intenția de a ...”, Aș dori să mă ocup de...". Aceasta pune decizia cu privire la cursul de acțiune asupra membrilor echipajului, împreună cu căpitanul, aprobând pur și simplu cursul de acțiune declarat. 

 

Într-o companie oarecare asta ar aduce rezultate imediate: comunicarea este antrenată, gândirea critică este angajată și obiectivele se conturează. 

 

A doua practică a comandorului Marquet care poate fi aplicată într-o organizație este cea a certificării. Înainte de orice operațiune majoră asupra submarinului, șefii navali aveau o întâlnire pentru a „informa” restul echipajului despre procedură. După ce un șef i-a spus că „nimeni nu ascultă în acele ședințe”, căpitanul Marquet și-a dat seama că trebuie să elimine „depozitele de cunoștințe”. În loc să vorbească, supraveghetorii au pus întrebări echipei lor. 

 

A devenit sarcina fiecărei echipe să demonstreze conducătorului său că dețin cunoștințele necesare și că sunt pregătiți sau certificați pentru o anumită operațiune. Acest lucru pune din nou conducerea în mâinile membrilor echipei, mai degrabă decât a supraveghetorului, și poate fi ușor tranziționată în cadrul unei companii.

 

 

L. David Marquet  a fost căpitan al Marinei Statelor Unite și comandantul submarinului USS Sante Fe. El a transformat submarinul de la cel mai slab din flotă la cel mai de succes prin utilizarea modelului de conducere lider-lider. A devenit căpitanul submarinului în 1999, și, de la retragerea sa, submarinul a continuat să câștige premii.

 

De atunci a lucrat ca expert în leadership și în prezent lucrează la Școala de studii profesionale a Universității Columbia. 

În cartea sa „Redresează nava" a cuprins cele mai semnificative metode de a pune pe picioare o organizație în care munca a devenit plictisitoare, iar profitul lunar abia se mai menținea. 

 

Cartea poate fi găsită aici:

 

https://actsipoliton.ro/david-marquet-redreseaza-nava.html

 

Fii un lider care formează lideri! 

 

 

Leave a Comment