Acest site folosește module cookie.

Unele dintre aceste module cookie sunt esențiale, în timp ce altele ne ajută să ne îmbunătățim experiența prin furnizarea de informații despre modul în care site-ul este utilizat.

Pentru informații mai detaliate despre cookie-urile pe care le folosim, vă rugăm să consultați Politica de confidentialitate

Acceptați setările curente

Inspiră-te din poveștile despre afaceri ale lui Guy Raz și construiește-ți afacerea la care visezi!

Admin ACT si Politon 14.04.2022 0 Comentarii
Unele povești despre afaceri sunt pur și simplu cele mai bune lecții de afaceri pe care ai putea să le primești. Asta pentru că, în momentele dificile ele îți furnizează toată motivația de care ai nevoie pentru a merge mai departe, iar în momentele în care te simți total lipsit de inspirație, ele îți pot da cele mai strașnice idei.
 
 
Netflix tonight?
 
 
Netflix este un brand atât de mare încât mi-e rușine să vă întreb dacă există printre voi cineva care nu a auzit de el. OK, poate că o întrebare mai potrivită pentru a exemplifica impactul pe care acest brand îl are în zilele noastre ar fi: există printre voi cineva care nu are Netflix? Și, în cazul în care, să spunem că nu ai Netflix, cât crezi că vei mai rezista fără el?
 
Un brand despre care a auzit toată lumea sau de care are nevoie toată lumea reprezintă cu siguranță o poveste de succes în lumea afacerilor. Te-ai gândit însă vreo clipă cum s-a născut acest brand uriaș? Îți imaginezi acum probabil un tip serios stând la birou și gândindu-se cum să dea lovitura, sau... o prezentare trăsnet de afaceri prezentată de un costum impecabil în fața altor costume impecabile care la sfârșit exclamă toate în cor extaziate: Da!!! Investim!?
 
Frumoase încercări, dar nu. Nu așa a început povestea Netflix.
 
Netflix s-a născut dintr-o frustrare a unui om care a fost nevoit să plătească o amendă de 40 de dolari pentru că a întârziat să returneze la un centru de închirieri copia unei casete cu filmul Apollo 13. Omul se numea Reed Hastings, iar problema lui nu era doar a lui. Problema casetelor închiriate, pe care mulți uitau să le returneze era destul de frecventă la sfârșitul anilor 90. Așadar, când frustrarea, nevoia și problema se întâlnesc pe un teren favorabil, se pot naște afaceri mari. În cazul de față terenul favorabil a fost Reed Hastings care, dorind să scape de problema plății amenzilor la centrele de închiriat casete video, în 1997 a hotărât să înființeze Netflix alături de asociatul său Marc Randolph. Conjunctura era cum nu se poate mai favorabilă pentru că Hastings tocmai își vânduse prima companie pe care o înființase, Pure Software și avea deci banii necesari pentru a investi într-un nou proiect. Netflix a devenit astfel primul portal on-line de închiriere a DVD-urilor. Compania a evoluat rapid, ast
fel că, în 1998 avea deja 30 de angajați și peste 900 de titluri disponibile spre închiriere.
 
Dar ceea ce e cu adevărat impresionant la Netflix este faptul că marele avânt al acestei afaceri avea să fie înregistrat într-o perioadă de criză. Mai precis, în 2009 când, Netflix a luat curajoasa decizie de a oferi acces nelimitat utilizatorilor săi la seriale on demand. Oamenii s-au bucurat că pot avea acces nelimitat la filmele lor preferate cu numai 10 dolari, și s-au grăbit să își facă abonament.
 
La ora actuală, Netflix are 221 de milioane de abonați, peste 12.000 de angajați și un venit net anual de 5 miliarde de dolari (2021). Privind aceste cifre putem spune că frustrarea lui Reed Hastings a fost răzbunată cu vârf și îndesat...
 
Povestea de succes a companiei Netflix a fost rezultatul întâlnirii fericite dintre o idee spontană care urmărea rezolvarea unei probleme pe care o aveau mai mulți indivizi și inspirația unui om de afaceri cu ceva experiență. 
 
 
 
Lecții de business din povești despre afaceri 
 
 
Dar nu toate marile afaceri au fost create de oameni experimentați. În „Cum mi-am construit afacerea”, Guy Raz ne oferă o sumedenie de exemple de afaceri de succes care s-au născut din idei spontane ale unor oameni care nu aveau niciun dram de experiență în lumea afacerilor. Fondatorii Allbirds, Spanx, FUBU, Away, Headspace, Glitch sau Stacy’s Pita Chips, nu aveau nici cea mai mică idee despre ce înseamnă un business atunci când le-au venit ideile sclipitoare din care și-au croit afacerile, însă au fost suficient de încrezători, de visători și de hotărâți pentru a le transforma în mari povești de succes.
 
Guy Raz, autorul cărții pe care ți-o recomand în aceste rânduri este el însuși un exemplu pentru cei care nu au curaj încă să își deschidă propria afacere. El a devenit antreprenor oarecum fără voia sa, căci își propusese în mod expres să nu urmeze o carieră în acest domeniu, din cauză că era foarte convins că antreprenoriatul nu este pentru el, după ce văzuse la părinții lui, antreprenori, cât de greu se răzbate în această branșă. Însă traseul lui profesional l-a condus natural către o carieră de antreprenor, iar lucrurile nu s-au dovedit a fi atât de rele pe cât și le imagina el.
 
Guy Raz a fost numit de revista The New York Times „unul dintre cei mai populari realizatori de podcasturi din toate timpurile”. În calitate de prezentator de radio și al propriului său podcast Guy Raz a intervievat peste 10.000 de oameni, printre care se numără și unele dintre cele mai proeminente personalități contemporane precum: Bill Gates, Condoleezza Rice, Jimmy Carter, Shimon Peres, Al Gore, Mark Zuckerberg, Eminem, Taylor Swift, etc. El este totodată și fondatorul și CEO-ul companiei Built-It Productions și fondatorul Tinkercast, o companie media care produce podcasturi și conținut educativ pentru copii. Podcasturile realizate și prezentate de Guy înregistrează lunar 19 milioane de ascultători. În anul 2017, Guy Raz a devenit prima persoană din istorie care avea în același timp trei podcasturi în topul 20 al podcasturilor Apple. 
 
 
În „Cum mi-am construit afacerea”, Guy Raz a pus cap la cap zeci de interviuri realizate în cadrul podcastului omonim realizat de el cu antreprenori de succes pentru a crea în final o imagine de ansamblu asupra dificultăților, dar și a satisfacțiilor pe care le presupune cariera de antreprenor, din momentul în care apare ideea de afaceri și până când acesta găsește finanțare sau un asociat, angajează oamenii cei mai potriviți, își construiește viziunea sau își dă seama cum să se dezvolte și să-și extindă afacerea într-un mod durabil.
 
Așadar, nu știm cât de adevărat este faptul că în fiecare dintre noi zace un antreprenor latent, dar știm cu siguranță faptul că în fiecare zi, sute sau chiar mii de oameni care ar putea deveni antreprenori foarte buni îngroașă rândul angajaților cu program fix de la 9 la 17 pentru că nu știu cum, sau de unde, ar trebui să înceapă parcursul lor în antreprenoriat. 
 
 
 
Dacă poți visa la un lucru, atunci îl poți și realiza...
 
 
„Cum mi-am construit afacerea” le va arăta acestora că, așa cum spunea Walt Disney, dacă poți visa la un lucru, atunci îl poți și realiza, oferindu-le totodată încrederea și curajul, dar și exemplele de care au nevoie pentru a face primul pas în antreprenoriat. Dar poveștile din carte nu vorbesc doar despre cum să începi o afacere, ci și despre cum să o lansezi și să o dezvolți, despre cum să depășești eșecurile și să îți reinventezi afacerea atunci când e nevoie.
 
Spectrul afacerilor studiate în această carte este foarte divers, variind de la industria alimentară și fashion, până la cea a bunurilor de larg consum, tehnologie și spiritualitate și surprind călătoria antreprenorului, începând de la chemarea pentru a-și înființa afacerea (partea I), trecând la încercările și dificultățile fazelor de dezvoltare (partea a II-a) și ajungând, în cele din urmă la destinație ca brandurile consacrate la nivel mondial pe care le cunoaștem astăzi (partea a III-a). Bonobos, Airbnb, Dermatologica, Method, Clif Bar, Levi Strauss, Southwest Airlines sau Shopify, reprezintă doar câteva exemple în acest sens.
 
Cartea aceasta poate fi considerată așadar o scurtătură. Pentru că citind-o, vei descoperi o serie de greșeli pe care le-au făcut alții în construirea afacerii lor și pe care tu, ca viitor sau actual antreprenor, vei putea să le eviți sau să le gestionezi mai atent în viitor. 
 
Viitorilor antreprenori cartea le va arăta calea cea mai scurtă spre cea mai bună idee pentru afacerea lor. Astfel, potrivit lui Guy Raz, aceasta va apărea atunci când:
 
Vei fi atent la idei noi;
 
Îți vei da seama dacă o anumită afacere este periculoasă sau doar înfricoșătoare;
 
Vei renunța la zona ta de confort dar fără riscuri;
 
Vei cerceta cu atenție terenul pentru afacerea ta;
 
Îți vei găsi un cofondator/asociat de încredere (dacă va fi cazul);
 
Vei învăța să îți finanțezi afacerea (bootstrappingul este una din variantele propuse în carte)
 
Vei învăța să îți spui povestea cum trebuie, astfel încât să atragi interesul unui număr cât mai mare de oameni;
 
Vei învăța că succesul în afaceri nu înseamnă doar să ai un produs, ci să știi să îl faci de la o zi la alta tot mai bun.
 
 
Actualilor antreprenori poveștile din această carte le vor oferi o serie de lecții importante, precum:
 
„Nu încerca mereu să intri pe ușița pe care se înghesuie toată lumea. Ia-o pe după colț și intră pe poarta uriașă în fața căreia nu se află nimeni”.  
 
Atrage atenția: stârnește rumoare cu produsul tău.
 
Rezistă în fața marii încercări;
 
Finanțează afacerea: află de aici ce modalități au folosit fondatorii unor afaceri de succes;
 
Protejează ce ai construit: brevetele de invenție și înregistrarea ideilor și a denumirilor este o măsură inteligentă pentru a te feri de mari necazuri în viitor;
 
Învață să manageriezi situațiile de criză ca un manager adevărat care știe să își asume responsabilitatea în orice situație;
 
Învață să te adaptezi pe măsură ce lucrurile evoluează.
 
Antreprenorii care au construit deja o afacere de succes vor savura probabil mai intens cea de-a treia secțiune a cărții, care li se adresează lor în special. Din aceste povești de afaceri antreprenorii vor deprinde o serie de lecții referitoare la:
 
Găsirea oamenilor potriviți pentru afacere și tratarea lor așa cum trebuie;
 
Orientarea spre acea latură a businessului mai puțin exploatată de alții;
 
Gestionarea tensiunilor din cadrul afacerii;
 
Stabilirea clară a direcției în care te îndrepți pentru a nu te rătăci pe parcurs;
 
Sfaturi pentru a-ți face mai ușoară decizia de a vinde sau de a rămâne în afacere;
 
Cum să îți păstrezi oamenii valoroși;
 
Sfaturi privitoare la valorificarea tuturor oportunităților.
 
 
Și ține minte una dintre vorbele memorabile ale pastorului Norman Vincent Peale: „este întotdeauna prea curând ca să renunți.” Avea dreptate? Sigur că da. 
 
 
Altfel, Julia Child nu ar fi devenit unul dintre cei mai  faimoși maeștri bucătari din istorie, la aproape 50 de ani, în condițiile în care până la acea vărstă nici nu știuse să gătească. 
 
 
Altfel, Susan Boyle nu ar fi devenit o revelație a muzicii la 48 de ani.
 
 
Altfel, Nola Ochs, nu și-ar fi luat diploma în istorie la 95 de ani și masteratul la 98...
 
 
Altfel, Anna Mary Robertson Moses nu ar fi devenit o pictoriță celebră la 76 de ani, în condițiile în care până la acea vârstă nici măcar nu pusese mâna niciodată pe vreo pensulă...
 
 
Așadar, nu e niciodată prea târziu ca să începi. Sper ca poveștile din această carte să îți dea curajul să faci primul pas în antreprenoriat, chiar dacă te temi și chiar dacă uneori te vei poticni și vei fi tentat să renunți. 
 
Comandă cartea aici:
 
https://actsipoliton.ro/guy-raz-nils-parker-cum-mi-am-construit-afacerea-carte
 
Și nu uita că, deși nimeni nu îți poate garanta că experiența ta va fi ușoară, toți cei care au construit un business pe această planetă îți pot garanta cât este de frumos să vezi cum lumea evoluează datorită afacerii pe care tu ai creat-o...

Leave a Comment