Unele companii nu au nici cea mai mică idee cât de mult pierd prin simplul fapt că nu le acordă angajaților posibilitatea de a-și exprima nestingheriți ideile sau prin faptul că nu le acordă acestora un timp special pentru a-și imagina noi produse.
Procedând astfel, ele scapă din vedere faptul că printre zecile sau sutele de angajați mediocri există de multe ori un singur angajat cu potențial genial, care poate genera printr-o singură idee sclipitoare venituri de miliarde.
Așa s-a întâmplat de altfel cu mulți dintre miliardarii actuali ai lumii care au fost la un moment dat angajați ca oricare alții, în companii ca oricare altele. Ei nu și-au lăsat însă prea mult amprenta asupra acelor companii pentru că, fie au fost dați afară prea devreme, fie au plecat singuri, pentru a-și urma propria chemare. Însă, chiar și așa, nu poți să nu te întrebi ce s-ar fi întâmplat cu acele companii în care aceste minți strălucite au muncit la un moment dat, dacă și-ar fi manifestat în cadrul lor pe deplin geniul.
• De pildă, ce s-ar fi întâmplat cu compania Atari, producătoare de jocuri video, la care Steve Jobs s-a angajat în 1974 ca tehnician, dacă el rămânea acolo și dezvolta în cadrul ei primul computer personal pentru piața de masă?
• Cât de departe ar fi ajuns companii ca Redken, Fermodyl sau Institutul de Tricologie dacă John Paul DeJoria n-ar fi fost concediat din cadrul lor (într-un caz pentru incredibilul motiv că avea prea mult succes) și ar fi fost lăsat să își
manifeste pe deplin geniul creator?
• Care ar fi fost evoluția celebrei firme de pe Wall Street, Salomon Brothers dacă fostul primar al New York-ului, Michael Bloomberg și-ar fi continuat cariera în cadrul ei?
Nu vom ști niciodată aceste lucruri, în schimb, știm ce parcurs încununat de succes au avut indivizii, deveniți miliardari între timp, menționați mai sus. Iar asemenea lor sunt mulți alți miliardari prin forțe proprii, care și-au desfășurat la un moment dat activitatea ca simpli angajați ai unor firme, fără ca acestea să beneficieze prea mult pe urma minților lor sclipitoare.
Așadar, fie că ești antreprenor și vrei să îți perfecționezi modul în care exploatezi în cadrul firmei tale resursele umane, fie că ești un simplu aspirant la statutul de antreprenor de succes, dacă nu chiar la cel de miliardar, cartea lui John Sviokla și Mitch Cohen,
„Efectul miliardarului prin forțe proprii” are să-ți transmită ceva.
În prima parte a cărții, vei afla poveștile câtorva miliardari prin forțe proprii precum:
• Jack Ma, fondatorul Alibaba, cel mai mare site de comerț electronic din Asia, care obișnuia să meargă pe bicicletă în fiecare zi până la hotelul din orașul său pentru a fi ghid într-un tur al orașului pentru afaceriștii din Occident cazați acolo. Ma a avut astfel ocazia să-și exerseze engleza și să pună multe întrebări ca să afle ce le plăcea vizitatorilor legat de munca desfășurată în China. Acea experiență l-a ajutat să vadă potențialul unor sisteme care ar fi putut face comerțul mai ușor;
• John Paul DeJoria, miliardarul cofondator al John Paul Mitchell Systems și al Patrón Spirits Company care a fost concediat înainte de a lucra pentru el însuși de la trei firme diferite. De la Institutul de Tricologie a fost dat afară, culmea!!!, pentru că avea prea mult succes în Execuția Inventivă, ajungându-se la o asemenea creștere a vânzărilor companiei încât partea sa de profit îi făcea salariul net mai mare decât al proprietarului afacerii.
• Mark Cuban care susține că apetitul său pentru informații a reprezentat sursa succesului său. Încă de când era copil Cuban obișnuia să se informeze riguros în legătură cu valoarea timbrelor, respectiv a cartonașelor de baseball pe care le colecționa, pentru a avea astfel un avantaj în fața celor cu care făcea schimb sau cărora le vindea aceste lucruri. Tot făcând asta și-a dat seama că nu toată lumea cunoștea acest secret din lumea afacerilor, și anume, acela de a avea un avantaj în fața celorlalți fiind mai bine informat decât ei, așadar a devenit și mai riguros în această privință mai târziu când a fondat compania MicroSolutions.
În cea de-a doua parte a cărții, antreprenorii vor fi ghidați să învețe să descopere producătorii (cei cu potențial de miliardari) printre actualii sau viitorii angajați și să creeze condițiile propice în companiile lor pentru a-i reține și a beneficia astfel pe urma ideilor lor sclipitoare.
Dacă ești antreprenor cartea aceasta va reprezenta un instrument excelent pentru:
• A înțelege că ideile bune sunt incredibil de rare, iar pentru ca un angajat de-al tău să aibă o astfel de idee trebuie să i se permită să practice imaginația empatică, adică acel tip de imaginație care le permite să vadă potențialul unei idei noi pe piață.
• A realiza că trebuie să înveți să creezi condițiile propice pentru ca aceste minți sclipitoare să își dorească să rămână în compania ta și nu să-și ia zborul cum se ivește prima ocazie;
• A conștientiza care sunt zonele pe care companiile ar trebui să le dezvolte pentru a identifica, angaja, perfecționa și reține mai bine mai mulți producători;
• A recunoaște particularitățile specifice producătorilor și practicienilor și a învăța să repartizezi oamenii potriviți pe posturile potrivite în funcție de aceste particularități;
• A înțelege cum reușesc miliardarii să creeze afaceri de mare succes;
• A afla câtă importanță acordă miliardarii inovației în afacerile pe care le clădesc;
• A descoperi o serie de instrumente utile care te vor ajuta să faci diferența între producători și practicieni încă de la angajare, dar și să aloci pe viitor sarcinile potrivite angajaților în funcție de această clasificare.
Dacă ești un aspirant la statutul de antreprenor de succes sau chiar de miliardar vei înțelege că:
• averile de miliarde nu sunt un noroc, sau un dar al sorții, ci rezultatul unei munci susținute,
• miliardarii au o dorință impetuoasă de a învăța cât mai multe lucruri despre un anumit domeniu, care îi interesează în mod deosebit;
• au o capacitate specială de a identifica o lipsă pe piață, acolo unde cei mai mulți dintre noi nu vedem nimic.
Chiar dacă, cel mai probabil, acest volum semnat de
John Sviokla (fost absolvent al universității Harvard și deținătorul unui doctorat la Harvard Business School) și
Mitch Cohen (fost vicepreședintele PricewaterhouseCoopers (PwC) nu te va face miliardar, te va îmbogăți cu siguranță cu poveștile unor miliardari prin forțe proprii precum:
• Dietrich Mateschitz (fondatorul Red Bull),
• Joe Mansueto (fondatorul Morningstar),
• Sara Blakely (fondatoarea Spanx),
• Mo Ibrahim (fondatorul Celtel),
• Eric Lefkofsky (fondatorul Groupon),
• Sunil Mittal (fondatorul Bharti Enterprises),
• Steve Case (fondatorul AOL),
• Howard Schultz (președintele executiv Starbucks), etc.
Vei afla astfel, care este profilul miliardarilor prin forțe proprii actuali:
• Cei mai mulți dintre cei prezentați în această carte au devenit miliardari după vârsta de 30 de ani;
• Majoritatea și-au câștigat miliardele în industrii mature, extrem de competitive;
• Majoritatea au avut tendințe antreprenoriale de timpuriu: mai mult de 50 % au avut o primă slujbă înainte de împlinirea vârstei de 18 ani; aproape 30 % și-au lansat prima activitate antreprenorială înainte să împlinească 22 de ani și
aproape 75 % înainte de 30 de ani;
• Peste 75 % dintre miliardarii prin forțe proprii au crescut în familii cu un nivel ridicat de bunăstare, din clasa de mijloc sau mai sus;
• „Funcționează” cel mai bine ca producători, ceea ce înseamnă că au capacitatea de a vizualiza un produs nou, de a aduce împreună oamenii și resursele pentru a-l crea și în cele din urmă de a-l vinde clienților, care nici nu realizaseră că
aveau nevoie de el.
Și mai presus de toate vei învăța să îți privești cu mai multă atenție angajații, încercând să vezi dincolo de ceea ce fac ei zi de zi, lucrurile acelea pe care ar putea fi capabili să le realizeze dacă li s-ar da libertatea de a face mai mult. Și mai
mult decât atât, vei înțelege că:
„Pe parcursul cărții am sugerat acele idei și abordări care am văzut că dau naștere producătorilor de excepție și că alcătuiesc un mediu care îi va atrage și îi va promova. Dar inerentă în aceste sfaturi este credința nestrămutată în faptul că miracolele nu pot fi fabricate. După cum am arătat prin diversitatea poveștilor spuse în carte, producătorii de excepție vin din locuri surprinzătoare. Prezența lor poate fi neașteptată. Întâmplarea este un factor al măreției în aceeași măsură ca și planificarea. Fiecare organizație – fiecare lider – va trebui să pășească pe calea oportunităților pe măsură ce ele apar. Dovada de leadership a unui producător adevărat este actul de a fi conștient de miracolele care se întâmplă firesc și de a fi deschis la ele, precum și de a scăpa de tendința naturală de a încerca să le fabrice. A încerca să fabrici un miracol este ca și cum ai încerca să explici o glumă: moare în procesul disecției.”
Comanda cartea aici:
Și începe să îți percepi angajații așa cum n-ai mai făcut-o niciodată până acum!
Leave a Comment