Acest site folosește module cookie.

Unele dintre aceste module cookie sunt esențiale, în timp ce altele ne ajută să ne îmbunătățim experiența prin furnizarea de informații despre modul în care site-ul este utilizat.

Pentru informații mai detaliate despre cookie-urile pe care le folosim, vă rugăm să consultați Politica de confidentialitate

Acceptați setările curente

10 sfaturi de business pe care nu vrei să le ratezi de la fondatorul celui mai de succes canal de YouTube pentru antreprenori

Admin ACT si Politon 27.05.2022 0 Comentarii

Șahul, ca multe alte jocuri de altfel, a fost inspirat din viața reală. Nu întâmplător, asemănările dintre acest joc și viața de zi cu zi sunt numeroase. Dar te-ai gândit vreodată că ai putea să îți abordezi afacerile așa cum abordezi o partidă de șah?

 

Mihail Sadoveanu, un mare pasionat de șah și totodată fondatorul „Revistei Române de Șah” (1925) și al Federației Române de Șah (1926) - al cărei prim președinte a fost - spunea despre această „născocire de inteligență pură” că: „înlătură pasiunile violente și jocurile de hazard. Deprinde pe om cu lealitatea și cu aprecierea justă a valorilor. Dacă vreți, șahul e o monarhie autoritară, în care putem găsi învățăminte oneste; pionul ca și regele sunt forțe de sacrificiu; disciplina și tagmele sunt de rigoare. Șahul e cel mai prețios dar pe care un om inteligent și-l poate face sie însuși pentru vârsta maturității și mai ales pentru anii penibili ai bătrâneții”.

 

Din această scurtă descriere pe care Mihail Sadoveanu o face șahului putem desprinde deja câteva lucruri pe care afacerile și șahul le au în comun. Este vorba mai exact despre chibzuință, loialitate, valoare, lecții de viață, sacrificii și disciplină.

 

Mindset antreprenorial. Sfaturi practice. Strategii de business

Patrick Bet-David - fondatorul Valuetainment (cel mai de succes canal de YouTube pentru antreprenori) vorbește în cartea lui „Următoarele tale cinci mutări”, pe care v-o recomand în rândurile care urmează,  despre o calitate pe care o au în comun maeștrii șahului și cei mai buni antreprenori. Este vorba despre capacitatea de a anticipa.

 

Pentru că, consideră el, în viață, ca și în șah, ca și în afaceri de altfel, câștigă cei care au cea mai bună capacitate de a anticipa următorii pași pe care îi vor face.

 

Magnus Carlsen, copilul-minune al șahului norvegian, care, la vârsta de 13 ani a devenit un mare maestru, avea capacitatea de a gândi o partidă de șah chiar și cu 15 mutări înainte.

 

Elon Musk, fondatorul companiilor Tesla și SpaceX și un foarte bun jucător de șah, putea gândi cu 12 mutări în avans.

 

Atât Carlsen, cât și Musk aveau așadar o strategie. Iar prin strategie se înțelege să faci o mu­tare și să fii pregătit să demarezi o altă serie de mutări, în funcție de felul în care va reacționa piața sau concurența. Te întrebi de ce doar cinci mutări și nu mai multe? Pentru că, în opinia lui Patrick Bet-David cinci mutări reprezintă combinația optimă pentru o strategie bine gândită și pentru acțiuni rapide.

 

Așadar, indiferent dacă simți că te-ai lovit de un zid, că ți-ai pierdut entuziasmul sau dacă ești în căutarea unor strategii inovatoare pentru a-ți conduce afacerea la nivelul următor, cartea aceasta îți va oferi niște răspunsuri foarte pertinente, care te vor ajuta să îți gândești afacerea ca un maestru strateg, cu cinci mutări în avans, căpătând:

 

  • Claritate – cu privire la ceea ce ești și ceea ce îți dorești să devii;
  • Strategie - care te va ajuta să raționezi atât în momentele de liniște, cât și în cele mai agitate;
  • Tactici de creștere – atât pentru vremurile bune, cât și pentru cele mai puțin bune.
  • Abilități – pentru a-ți construi echipa potrivită pe baza unor valori solide;
  • Perspectivă -  despre jocurile de putere.

 

Pe parcursul cărții vei afla de asemenea cum:

 

  • Să te distingi și să îți comunici valoarea unică;
  • Să găsești investitori și să obții o evaluare avanta­joasă pentru un exit profitabil;
  • Să atragi talente de top și să creezi stimulente cu aju­torul cărora să cultivi aceste talente și să le reții;
  • Să menții sistemele într-o perioadă de dezvoltare rapidă și să-ți păstrezi forțele/sănătatea mintală în perioadele haotice;
  • Să analizezi dificultățile, să iei decizii și să soluțio­nezi problemele în mod eficace;
  • Să îți dai seama cine vrei să fii și ce vei lăsa în urma ta;
  • Să negociezi, să vinzi și să creezi strategii, de parcă viața ta ar depinde de asta.

 

Dar cartea îți va furniza și o serie de sfaturi foarte valoroase care te vor ajuta să îți conduci afacerea la nivelul următor. Ține cont de ele atunci când îți vei planifica următorii pași din afacerea ta:

 

1. ÎNTOARCE LUCRURILE ÎN FAVOAREA TA!

 

Trebuie să alegi o cale care te va ajuta să câștigi jocul. În poker asta se numește „selecția jocului”. Cu alte cuvinte trebuie să te concentrezi pe utilizarea talentului tău unic într-o anumită nișă sau într-un anumit sector, pentru că ceea ce determină dacă vei câștiga într-un joc sau o afacere nu este cât de bun ești tu la acel lucru, ci cât de bun ești tu la acel lucru în comparație cu competiția.

 

2. GÂNDEȘTE CA UN EXPERT ÎN PROCESAREA PROBLEMELOR!

 

Persoanele care sunt experte în rezolvarea problemelor folosesc cuvântul eu indiferent de problema apărută, dovedind că și-o asumă și punându-și întrebări de genul: Cum am contribuit la asta? sau Ce pot face pentru ca în viitor să nu mai confrunt cu asemenea situații?

 

De asemenea, persoanele care sunt experte în procesarea problemelor încearcă să găsească cauza problemei, nu vinovatul, pentru că aflarea cauzei conduce în mod natural la găsirea soluțiilor. Experții în procesarea problemelor nu se tem de probleme, ba dimpotrivă, obișnuiesc să trateze problemele ca pe un joc. De exemplu, dacă directorul de vânzări îi amenință că va pleca, ei vor vedea acest lucru ca pe o bună oportunitate de a regândi planul de compensare, dar și strategiile de retenție a personalului. Reține că mindsetul înseamnă totul și că atunci când vei începe să vezi o criză ca pe o oportunitate, vei câștiga jocul.

 

3. FĂ UN UPDATE AL OPERAȚIUNILOR!

 

Iată o întrebare foarte bună care te va convinge să faci un update al operațiunilor: Care dintre acești pași necesită forță de muncă plătită și care dintre ei pot fi automatizați putând fi făcuți de o tehnologie care poate fi cumpărată sau creată? Automatizarea te va ajuta să scazi cheltuielile și să crești investițiile, simplificând totodată tot procesul.

 

4. ALCĂTUIEȘTE PLANURI DE COMPENSARE CARE SĂ SE POTRIVEASCĂ LA TOATE TIPURILE DE AȘTEPTĂRI!

 

 

Unii CEO fac greșeala de a crede că procesul de recrutare se încheie după ce o persoană s-a alăturat companiei. Adevărul este că, atunci când recrutezi talente de top, va trebui să le re-recrutezi în mod constant.

 

Unii oameni sunt motivați de salariu, alții de bonusuri, alții de sentimentul de siguranță pe termen lung, etc. Nu există doi oameni la fel, de aceea va trebui să alcătuiești planuri de compensare care să se potrivească la toate tipurile de așteptări.

 

În plus, ține cont de faptul că așa cum proprietarii au mai multă grijă de un apartament decât niște chiriași, odată ce le oferi angajaților tăi o parte din companie, mindsetul lor se va schimba. Oferă-le așadar oamenilor tăi capital, dar nu o face imediat. Lasă-i să îl câștige, apoi schimbă-ți planul de compensare, pentru ca ei să simtă că „li s-a dat o parte”, având astfel motivația necesară pentru a munci mai mult, mai bine și mai creativ.

 

5. CREEAZĂ SISTEME PENTRU AFACEREA TA!

 

 

Dacă vrei ca afacerea ta să fie sustenabilă trebuie să te bazezi și pe sisteme. Patrick Bet-David crede cu tărie în sisteme: în sistemele de date, în sis­temele de proceduri, în sistemele de procese. Asta pentru că sistemele te ajută să urmărești lucrurile până la capăt, să faci verifi­cări, dar și să creezi o cultură în care nimic nu este neclar.

 

De aceea e important să alcătuiești liste, să concepi manuale (bibliotecile video ar putea fi mai eficace decât cele care cuprind cărți tipărite) astfel încât cunoștințele pe care le ai să poată fi transmise cu ușurință tuturor ce­lor din organizația ta. Folosește lista cu cele șase strategii pentru înlocuire și transferul competențelor furnizată de Patrick-Bet David și totul ți se va părea mult mai simplu.

 

Și reține faptul că, cu cât afacerea depinde mai puțin de tine, cu atât este mai valoroasă. Cu cât depinde mai mult de tine, cu atât îi scade mai mult valoarea. Nu există nicio oportunitate de exit atunci când compania depinde în totalitate de tine.

 

6. ÎNCHEIE ACORDURI FORMALE!

 

În afaceri vei avea relații cu angajații, cu partenerii, cu investitorii, cu furnizorii și cu consilierii. Este posibil să-i îndrăgești pe fiecare dintre acești oameni, dar dacă nu aveți o înțelegere formală, cauți cu lumânarea stresul și pierderile financiare care însoțesc cele mai dispu­tate divorțuri. De aceea, înainte să închei orice înțelegere importantă de afaceri, ar fi bine să existe un acord în privința următoare­lor lucruri:

 

1. Plafonul de despăgubire: care este suma maximă pe care o putem pierde?

 

2. Exonerarea de răspundere: nu mă poți da în judecată.

 

3. Termen de încheiere: când s-a terminat, s-a terminat.

 

 

7. OCUPĂ-TE DE CELE PATRU ASPECTE ALE AFACERII CARE TE VOR CONDUCE CĂTRE O CREȘTERE LINIARĂ ȘI EXPONENȚIALĂ:

 

CREȘTEREA LINIARĂ:

 

Sistemele de operare: Se referă la consolidarea sistemelor, a tehnologiei și a proceselor tale, făcându-le mai eficiente. Pentru majoritatea antreprenorilor, acesta este aspectul cel mai puțin entuziasmant al unei afaceri.

 

Dezvoltarea afacerii și vânzările: Acestea presupun crearea unor relații cu noi furnizori, noi parteneriate și îmbunătățirea procesului de vânzări. Se referă la networking și la participarea la evenimente relevante pentru domeniul tău de activitate. Altfel spus…la relații, relații, relații!

 

CREȘTEREA EXPONENȚIALĂ:

 

Următoarea campanie inovatoare: În calitate de CEO, poți lansa un program sau o promoție care poate schimba radical regulile jocului. Dacă faci o mutare corectă, acest lucru poate genera o creștere semnificativă a afacerii tale. Pentru a crea o cam­panie care să ducă la o creștere rapidă a veniturilor, trebuie să sintetizezi tot ce știi despre dorințele și nevoile clienți­lor tăi, despre limitele concurenței și despre punctele tale forte.

 

Dezvoltarea leadershipului: Creșterea exponențială depinde de capacitatea ta de a transforma alți oameni în lideri eficace. Identifică următorii lideri pe care îi vei pregăti pentru a prelua mai multe responsabilități.

 

 

8. RIDICĂ STANDARDELE!

 

Un CEO care ridică mereu standardele nu te va face niciodată să te simți confortabil, asta pentru că îți dă sentimentul că, indiferent cât de mult muncești, nu este suficient. În preajma lui oamenii ar putea spune: „De fiecare dată când ajung într-un punct, tu ridici ștacheta. Când vei fi pe deplin mulțumit?”. Dar tocmai asta face ca un CEO pu­ternic să fie atât de eficace.

 

 

9. ACCELEREAZĂ-ȚI AFACEREA FOLOSIND ACESTE PATRU MODALITĂȚI:

 

Creșterea vitezei următorilor patru factori va permite afacerii tale să se miște mai repede:

 

1. Viteza de funcționare. Analizează cine sunt oamenii tăi și ce abilități au. Îi poți ajuta să devină mai buni prin traininguri și prin alte mijloace, pentru a putea reduce din timpul necesar pentru o funcție? Trebuie să aduci pe cineva înzestrat cu talentul de a grăbi lucrurile? Viteza de funcționare este inima afacerii tale.

 

2. Viteza de procesare. Există câteva funcții sau procese care asigură funcționarea organizației tale. Cât de repede îți poți aduce produsul din punctul A în punctul Z?

 

3. Viteza de expansiune. Se referă la rapiditatea cu care pătrunzi pe piețe noi, faci achiziții și introduci produse noi.

 

4. Viteza de sincronizare. Întrebarea „Când?” poate să facă minuni. Sincronizează-ți corect mutările și vei putea învinge adversarii care dispun de mai multe resurse decât tine.

 

 

10. RĂSPUNDE LA ACESTE 10 ÎNTREBĂRI ÎNAINTE DE A SOLICITA INVESTIȚII ÎN AFACEREA TA!

 

Există mai multe modalități de a crea o companie care dispune de mult capital. Iată mai jos zece întrebări pe care să ți le pui înainte de a începe să strângi fonduri pentru afacerea ta:

 

1. Chiar este cazul să strângi fonduri?

Este posibil ca ideea ta să fie îndeajuns de mică încât să o poți pune în practică doar cu banii tăi, de aceea ar fi bine să te gândești la acest aspect înainte de a solicita alte investiții.

 

2. Dacă nu ai putea strânge fonduri, cum ai face ca ideea ta de afacere să funcționeze?

Dacă poți răspunde la această întrebare, investitorii-înger și investitorii cu capital de risc vor fi mai interesați de afacerea ta. Dacă demonstrezi că nu ai nevoie de capital și dacă îți iei avânt înainte să încerci să obții fonduri, vei deveni o investiție mai atractivă.

 

3. Cum vei folosi banii pe care îi obții?

Atunci când strângi fonduri, trebuie să te pui în pielea investitorilor. Ei vor să știe cum vei folosi banii. Trebuie să le arăți cum vei transforma numerarul în creștere.

 

4. Cum arată investitorul ideal în afacerea ta?

Este o persoană care se implică? Când vine vorba despre un potențial investitor, trebuie să te gândești nu numai la cine este el ca persoană, ci și la ce fel de relație vrei să ai cu el.

 

5. Vrei să păstrezi controlul total asupra afacerii?

De fiecare dată când ceri bani, aceștia vin însoțiți de foarte multe așteptări. Oamenii nu semnează cecuri fără a formula solicitări.

 

6. Vrei să fii tras la răspundere?

Celor mai mulți antreprenori nu le place ca altcineva să le spună ce au de făcut. Dar exact asta vor să facă investitorii cu capital de risc. Vor să lucreze cu antreprenori receptivi, care sunt deschiși la sugestii în privința firmei lor.

 

7. Ți-ai studiat îndeajuns domeniul de activitate?

Nu irosi timpul investitorilor venind cu temele nefăcute. Trebuie să îți cunoști domeniul de activitate înainte de a începe să strângi fonduri.

 

8. Prin ce se diferențiază modelul tău de business?

Investitorii trebuie să înțeleagă de ce afacerea ta iese în evidență. Compania ta trebuie să fie poziționată astfel în­cât să aibă un avantaj competitiv distinct pe piață.

 

9. Ai făcut calculele? Care este valoarea companiei tale?

În clipa în care prezinți calcule greșite, investitorii vor pleca. Ei se așteaptă să ai previziuni reale și să îți susții estimarea cu numere corecte.

 

10. Construiești pentru a vinde?

Investitorii vor să știe dacă își vor putea vinde investiția și dacă, procedând astfel, vor obține un profit substanțial în 5-7 ani. Ai o strategie de exit?

„Următoarele tale cinci mutări” este cartea din care orice antreprenor are ceva de învățat fie că vine vorba despre a dobândi mai multă claritate în luarea deciziilor, fie că este vorba de modul în care va aborda problemele ivite pe parcurs, de construirea echipei potrivite, de strategia scalării sau de abilitățile de networking, negociere și vânzări cu ajutorul cărora poți să îți faci concurența șah-mat.

 

Te invit să o cumperi:

 

https://actsipoliton.ro/patrick-bet-david-urmatoarele-tale-cinci-mutari-carte

 

Și să nu uiți nicio clipă misiunea specială pe care o ai ca antreprenor, pentru împlinirea căreia ai acum un partener de nădejde în această carte:

„Lumea are nevoie de tine. Are nevoie de ideile tale, de pasiunile tale și de inima ta. Ai toate informațiile necesare pentru a stăpâni cele cinci mutări-cheie:

  • Să știi cine vrei să fii
  • Cum să procesezi problemele
  • Cum să-ți construiești echipa
  • Cum să folosești strategia pentru a scala
  • Cum să faci mutări de forță

Toate întrebările, toate instrumentele și toate povești­le au rolul să te ajute. Totuși, în ultimă instanță, vei câștiga doar dacă pui în practică ce ai învățat din această carte. Acum a venit momentul să îți stabilești următoarele mutări.”

Leave a Comment