Acest site folosește module cookie.

Unele dintre aceste module cookie sunt esențiale, în timp ce altele ne ajută să ne îmbunătățim experiența prin furnizarea de informații despre modul în care site-ul este utilizat.

Pentru informații mai detaliate despre cookie-urile pe care le folosim, vă rugăm să consultați Politica de confidentialitate

Acceptați setările curente
În contextul creșterii numărului de cazuri de îmbolnăvire cu virusul COVID-19 pe teritoriul României, în perioada următoare nu se vor mai putea ridica comenzile de la sediul nostru.Produsele editurii ACT si Politon se găsesc în majoritatea librăriilor din România sau vor putea fi livrate cu încredere prin curier. Vă mulțumim !

Ce este frica și la ce te poate ajuta aceasta?

Admin ACT si Politon 30.03.2020 0 Comentarii

E întuneric. Deodată auzi un zgomot puternic în geam. Inima îți bate tare instantaneu și mușchii se încordează. Oare cine sau ce o fi? 


O secundă mai târziu îți dai seama că e vântul. Nimeni nu încearcă să intre în casa ta.

 

Dar acea secundă în care ai simțit frica face diferența. 

 

Ai simțit pericolul și ai reacționat ca atare. 

Pentru a înțelege cum se instalează frica și ce rol important joacă în luarea deciziilor, am decis îți prezint, mai întâi, proprietățile psihologice și fizice ale fricii, ce cauzează un răspuns la frică și cum te poate ajuta apariția acesteia în viața ta. 

 

 

Așadar, ce este frica?

 

Frica este o reacție în lanț care începe cu un stimul de stres și se încheie cu eliberarea de substanțe chimice, provocatoare de răspunsuri precum: bătăi accelerate ale inimii, transpirație, mușchi încordați etc. 

 

Creierul este un organ profund complex. 

 

Peste 100 de miliarde de celule nervoase cuprind o rețea complexă de comunicații, care este punctul de plecare pentru tot ceea ce simțim, gândim și facem. 

 

Unele dintre aceste conexiuni duc la gândire și acțiune conștientă, în timp ce altele produc răspunsuri autonome. 

 

Răspunsul fricii este aproape în întregime autonom: nu îl declanșăm în mod conștient sau nici măcar nu știm ce se întâmplă până nu își va parcurge cursul.

 

Deoarece celulele din creier transferă constant informații și declanșează răspunsuri, există zeci de zone ale creierului, cel puțin periferic implicate în frică. Dar cercetările au descoperit că anumite părți ale creierului joacă roluri principale în acest proces:

 

 

  • Talamus - decide unde să trimită datele senzoriale primite (de la ochi, urechi, gură, piele)

 

  • Cortexul senzorial - interpretează datele senzoriale

 

  • Hipocamp - stochează și preia amintirile conștiente; procesează seturi de stimuli pentru a stabili contextul

 

  • Amigdala cerebrală - decodează emoțiile; determină o posibilă amenințare; se folosește de amintiri

 

  • Hipotalamus - activează răspunsul „luptă sau fugi” în cazul de față

 

Crearea fricii este un proces care are loc în creier și este complet inconștient. 

 

Deși se produce rapid, poți avea o multitudine de reacții potrivite sau nepotrivite cu situația dată. 

 

Tocmai de aceea, până la decodarea datelor, mai ales când e vorba de o situație nouă, e necesar să înveți cum să gestionezi frica pentru a nu face mai mult rău decât bine. 

 

Autoarea Susan Jeffers, cea care a studiat procesul instalării fricii și influența acestuia în luarea deciziilor, a decis să își cuprindă întregul studiu în cartea „Chiar dacă ți-e frică, acționează". 

 

 

Publicată pentru prima oară în 1987, lucrarea ei a devenit una dintre cele mai mari cărți de self-help din toate timpurile, cu aproape 2 milioane de exemplare vândute în Marea Britanie doar în primul an. 

 

De când a fost tradusă în mai mult de 36 de limbi, a devenit disponibilă în peste 100 de țări.

 

În lucrarea de față, Susan Jeffers vorbește despre personajul invizibil care îți schimbă viața - frica. 

 

Există diferite tipuri de frică, dar acesta este răufăcătorul: gândul că nu poți face față unei situații dificile. 

 

Despărțirea de partener, pierderea jobului, teama de boală etc.

 

Efortul principal pe care trebuie să-l faci este să ajungi într-un punct în care știi că te poți descurca cu orice ți se întâmplă, rău sau bine. Sună ciudat, dar ideea ei este că frica nu este o problemă psihologică, ci una educativă. Trebuie să îți reeduci gândirea pentru a accepta frica precum componentă necesară a dezvoltării, apoi să treci la rezolvarea problemelor.

 

Reeducarea gândirii este cheia, iar în carte vei învăța să faci asta atunci când te confrunți cu frici precum:

 

  • să vorbești în public

 

  • să îți impui punctul de vedere

 

  • să iei decizii

 

  • frica de intimitate

 

  • frica de schimbare a locului de muncă

 

  • frica de singurătate

 

  • frica de bătrânețe

 

  • frica de șofat

 

  • frica de a pierde pe cineva drag

 

  • frica de a pune capăt unei relații

 

La ce te poate ajuta frica?

 

 

Simplu. La descoperirea lumii așa cum este ea. Realitatea, și nu doar atât. Te poate ajuta la extinderea încrederii în sine, la depășirea limitelor personale. Îți arată de ce ești în stare, mai pe scurt, iar asta e foarte important într-o monotonie continuă în care ne învârtim cu toții.

 

Ai nevoie, uneori, să treci la următorul capitol, să încerci lucruri noi, și de aceea, viața îți dă obstacole pentru a înainta pe drumul potrivit.

 

Frica te învață mereu ceva despre tine. E necesar să știi să o „citești” - Oare ce vrea să-mi spună? De ce mă confrunt cu situația asta? - răspunsul este întotdeauna la tine.

 

„Acțiunea” vine înainte de a te simți mai bine în propria piele. Când realizezi ceva, nu numai că teama de acea situație dispare, dar obții și un bonus mare: faci foarte mult pentru

dezvoltarea încrederii în tine. Totuși, e destul de previzibil că, atunci când, în sfârșit, stăpânești bine ceva și ai scăpat de frică, te vei simți atât de bine, încât vei hotărî că mai

sunt și alte chestii pe care vrei să le îndeplinești și – ghici ce! Frica apare din nou, când te pregătești să întâmpini o nouă provocare.” (Susan Jeffers)

 

 

În cartea sa, Susan îți prezintă clasificarea temerilor pe 3 niveluri și ce exerciții să folosești pentru a le depăși pe toate.

 

Vei învăța:

 

  • Procesul vital de gândire pozitivă în 10 pași 

 

  • Cum să riști puțin în fiecare zi 

 

  • Cum să cântărești situațiile

 

  • Cum să transformi fiecare decizie într-o situație „fără pierdere” 

 

  • Cum să găsești mereu soluții potrivite și multe altele

 

Niciodată FRICA nu a fost atât de aproape să-ți arate cum să reușești. Încearcă să o înțelegi și vei vedea cum viața ta se va schimba în bine. Descoperă cartea aici:

 

>>> https://actsipoliton.ro/susan-jeffers-chiar-daca-ti-e-frica-actioneaza-carte

 

Leave a Comment