Afla cum sa domesticesti mediul ca sa nu te mai saboteze

Află cum să domesticești mediul ca să nu te mai saboteze

Admin ACT si Politon 02.09.2018 0 Comentarii

Ora 23:00. Deși am terminat cea mai mare parte a treburilor pe care le aveam de făcut pentru ziua de azi parcă simt nevoia să îmi iau puțin timp și pentru mine. Să mă uit câteva minute pe ultimele știri postate pe facebook, să mai verific la televizor canalele cu ce filme mai difuzează.

 

Deși știu că ar trebui să fiu deja în pat, pentru că mâine dimineață la 6:00 sună ceasul, un fel de lene sau inerție mă ține legată de telefon sau de televizor cel puțin încă o oră.

 

Când mă uit iar la ceas este 00:30.

 

Mâine iar voi înjura telefonul care sună mult prea devreme.

 

Ar trebui să îmi fie ușor să păstrez un ritm de minim 7 ore de somn pe noapte. Știu că așa ar trebui să fac.

 

Dimineața mi-aș dori să mă simt vioaie, după 8 ore de odihnă. Am toate motivele să îmi doresc să dorm bine.

 

Chiar sunt convinsă că dețin CONTROLUL! Nimeni în afară de mine nu îmi spune când să merg la culcare. Este o activitate pe care mi-o programez singură. Doar eu decid ora, în ce cameră merg la somn, sau ce culoare are lenjeria ori pijamalele în care dorm.

 

Și totuși! De ce NU FAC ceea ce este MAI BINE pentru MINE?

 

Am fost destul de nelămurită până când am aflat că problema asta e general valabilă. Ba chiar niște cercetători olandezi de la Universitatea Utrecht i-au dat și un nume: „tergiversarea orei de culcare”.

 

 

Amânăm ora de culcare pentru că preferăm să rămânem în mediul actual: să ne uităm pe facebook, să ne jucăm pe telefon sau să privim un film pe care l-am mai văzut de încă 4 ori. Trebuie să alegem între 2 medii concurente.

 

 

Dar, din cauză că nu înțelegem modul în care mediul ne influențează alegerea, nu reușim să facem alegerea corectă. Ne continuăm activitatea ca niște victime ale inerției, fără să fim conștienți că un somn odihnitor nu e ceva ce merită pentru că suntem obosiți, ci mai degrabă ceva ce trebuie să câștigăm prin formarea unui obicei sănătos.

 

Și-apoi am dat peste cartea lui Marshall GoldsmithTriggeri

 

 

Și-am aflat de ce este atât de greu să îmi schimb orice fel de comportament, nu numai somnul insuficient.

 

Și eu, ca mulți dintre oamenii din jur, am un set de convingeri interioare care declanșează eșecul înainte ca acesta să aibă loc. Ele sabotează schimbarea de durată, anulând practic orice posibilitate ca aceasta să aibă loc.

 

Din cele 15 de care vorbește Marshall, la mine am identificat că sunt valabile mai mult de jumătate în situațiile în care îmi doresc să schimb comportamente.

 

Le găsești pe toate în carte. Acum îți voi povesti doar despre două: 

 

1. Am voință și nu voi cădea în ispită 

2. Astăzi este o zi specială

 

Cele 2 le aplic de fiecare dată când mă hotărăsc să mă apuc serios de o cură de slăbire.

 

Întâi aleg regimul de care vreau să mă țin cu rigurozitate: keto, rina, vegan, carbohidrați 0, disociată, la ore fixe... oricare ar fi el. Încep de luni dimineață și toată ziua mă organizez ca să fie bine. Am entuziasm și voință. Nici măcar nu mă uit la toate prăjiturile cu ciocolată care îmi apar ca prin magie în publicități.

 

Și marți merge la fel. Apoi miercuri este o zi specială: o zi onomastică, o ieșire cu colegii, o porție de desert pe care un coleg drăguț s-a gândit să mi-o ofere cadou, o înghețată nouă pe care am văzut-o în vitrină, chiar lângă lăzile de legume spre care priveam atât de insistent.

 

Așadar de joi pornesc iar cu regimul. Dar vineri se nimerește din nou o zi specială în care mănânc două porții de dulce, pentru că joi am avut la prânz doar două frunze de salată.

 

Și uite așa se duce pe apa sâmbetei toată dieta.

 

Mă simt vinovată, dar totuși nu mă pot abține să nu mă gândesc că vina nu a fost a mea în totalitate.

 

Ca cei mai mulți și eu trec prin viață fără să îmi dau seama cât din comportamentul meu e modelat de mediu, oarbă și surdă la triggeri – stimulii care au impact asupra comportamentului meu.

 

 

 

Verifică-ți și tu triggerii

 

Alege un obiectiv comportamental pe care dorești să-l atingi. Toți avem câteva, de la a fi în formă, la a fi un părinte mai răbdător sau mai categorici în preajma oamenilor insistenți.

 

Enumeră oamenii și situațiile care îți influențează productivitatea. Nu enumera toți triggerii de pe parcursul unei zilei obișnuite; ar fi excesiv date fiind sutele, poate miile de stimuli senzoriali și cerebrali de care ne lovim. Rămâi la unul sau doi triggeri care au legătură cu obiectivul tău.

 

Apoi, definește-l. E încurajator sau descurajator, productiv sau contraproductiv?

 

Pune triggerii pe diagrama de mai sus, pentru a vedea dacă te situezi pe partea dreaptă. Dacă nu reușești să îți atingi obiectivul, acest exercițiu simplu îți va spune de ce. Obții prea multe lucruri pe care le vrei și insuficient de multe lucruri de care ai nevoie.

 

Ai putea afla că cel mai bun prieten al tău de la serviciu, genul de prieten care vine în biroul tău de mai multe ori pe zi sau vrea să petreacă timp cu tine după serviciu este triggerul care te face să nu ajungi acasă mai devreme ca să-ți vezi copiii. (Va trebui să-l „concediezi” o vreme pe acel prieten.)

 

Ai putea afla că sari în mod regulat peste antrenamentul de dimineață pentru că îți irosești orele matinale pe Facebook sau verificând e-mail-urile. Ai nevoie de primul obiectiv (să faci mișcare), dar evident le vrei pe ultimele (controlatul Facebook-ului și e-mail-urilor). (Trebuie să-ți dai seama dacă dimineața este momentul optim pentru tine să faci mișcare.)

 

Și acum, pregătește-te să afli cel mai mare secret!

 

Indiferent despre ce comportament ar fi vorba, am și eu, ca și tine, posibilitatea de A ALEGE.

 

 

 

Dacă nu mă crezi pe mine, poate îl crezi pe Jim Lawrence, unul dintre nenumărații CEO cu care a lucrat Marshall:

 

„Imaginează-ți că, doar cumpărând o carte, poți primi îndrumare pentru cariera personală din partea celui mai bun coach din lume. Marshall Goldsmith este acel coach. Triggeri este acea carte. Marshall dezvăluie cum poți identifica și înlătura factorii care îți blochează creșterea personală.

 

Dar secretul este SĂ FACI, nu să planifici.

 

Așadar, cumpără cartea și treci la ACȚIUNE!

Leave a Comment